23948sdkhjf

Ralund om Temu: - Jeg havde alligevel ikke regnet med, at det var så voldsomt

Temu er en såkaldt varm kartoffel i dansk detailhandel.

Den kinesiske gigant - med de store økonomiske muskler og omfattende tilstedeværelse - har for alvor rullet sig ud i det seneste år og indtaget danskernes bevidsthed og pengepunge med abnorm kraft. 

En ny undersøgelse fra Dansk Erhverv viser samtidig, at hver fjerde dansker har handlet ved Temu mindst én gang om måneden - og det er særligt børnefamilier, der står for en stor del af salget. 

- Vi vidste godt, at Temu er stormet frem, men jeg havde alligevel ikke regnet med, at det var så voldsomt, udtaler Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv. 

På rekordtid har Temu desuden hentet stort ind på den altoverskyggende favorit hos danskerne - Zalando. En præstation Niels Ralund ikke tøver med at kalde "uhørt". 

- Prisen har de seneste år fået større betydning, så det er helt naturligt, at mange lader sig lokke af Temus absurde priser - især når de konstant bliver bombarderet med reklamer, udtaler han. 

Temu har tidligere været i søgelyset for at producere decideret farligt legetøj - og dertil kommer, at adskillige aktører i den danske detailbranche har kritiseret den kinesiske gigant for at bryde med spillereglerne.

Eksempelvis ved at købe dem ud på Google-markedsføring - eller at omgå reglerne for told og moms bag EU's grænser. 

- Temu skal tvinges at følge de samme spilleregler som andre netbutikker. Vi knokler på for at få fair konkurrence. Det er en sej kamp mod en hård modstander, men vi klør på. Tallene viser jo tydeligt, at det er nødvendigt, slår Niels Ralund fast. 

Se nøgletal for:
Læs mere om: detailhandel online handel
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.744